top of page
20240920_113635.jpg

M-decreet - zorgcontinuüm

Sinds 1 september 2015 is het M-decreet van start gegaan. Onze school werkt volgens de 4 fasen van de zorgwerking. Op deze manier vertrekken we vanuit de grote zorgvraag: Wat heeft uw kind nodig als extra hulp, ondersteuning, uitleg, materialen, ….? Met onderstaande tekst willen we jullie alvast wat duidelijkheid geven over de zorg op onze school.

prodia-0.png

Fase 0

Brede basiszorg

Onderaan in het zorgcontinuüm van zorg staat brede basiszorg. Dit is de zorg die iedere leerkracht biedt aan alle leerlingen om met kwaliteitsonderwijs optimale ontwikkelingskansen na te streven. De school stimuleert via een krachtige leeromgeving de ontwikkeling van alle leerlingen en probeert problemen te voorkomen.

Fase 1

Verhoogde zorg

Soms volstaat een brede basiszorg niet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. In deze volgende fase beschikt het schoolteam zelf over voldoende deskundigheid om deze leerlingen de nodige ontwikkelingskansen en –stimulansen te bieden. Het is bij voorkeur de klasleerkracht die deze zorg binnen de normale klascontext realiseert, zo nodig ondersteund door het zorgteam. Leerlingen en hun ouders worden als ervaringsdeskundigen nauw bij de verhoogde zorg betrokken. In deze fase is er een planmatige aanpak. De stappen plannen, handelen en evalueren worden opgenomen in het leerlingendossier. Ouders worden dan uitgenodigd voor een oudercontact waarop de zorgleerkracht en/of de zorgcoördinator ook aanwezig zijn. Op deze manier is elke betrokken partij aanwezig om de kinderen zo goed mogelijk op te volgen en de nodige hulp te bieden.

prodia-1.png
prodia-2.png

Fase 2

Uitbreiding van de zorg

Hier is nood aan bijkomende inzichten in de onderwijsleersituatie. Schoolteam en leerling/ouders besluiten het CLB-team te betrekken bij de individuele probleemanalyse. Het CLB richt zich op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de individuele leerling en op de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht(en) en de ouders. Het CLB, de zorgcoördinator en de leerkracht slaan samen de weg in van het gekozen zorgtraject, in samenspraak met de ouders.

Fase 3

Overstap naar school op maat of IAC

Als het zorgaanbod van de school nog steeds onvoldoende afgestemd is op de onderwijsbehoeften van de leerling of wanneer de school onvoldoende draagvlak heeft om adequaat in te gaan op de zorgvraag, kan een overstap naar een school op maat met een meer specifiek aanbod nodig zijn. Het schoolteam blijft de leerling actief helpen en communiceert open met de betrokken partners. Het CLB-team bespreekt met de ouders, de leerling en het schoolteam de situatie van onvoldoende afstemming in de huidige school, overloopt de verschillende mogelijkheden die zich nu aanbieden en onderzoekt het keuzeproces naar een andere school op maat. Of er wordt een individueel traject (IAC) voor rekenen en/of taal opgesteld voor het kind in samenspraak met CLB, leerkracht en zorgcoördinator. Het kind volgt dan niet meer de gemeenschappelijke doelen voor het leerjaar.

prodia-3.png
bottom of page