Onze visie

Kwaliteit & groei
Respect
Respect voor zichzelf, voor de anderen en voor de natuur, solidariteit, het geven van nieuwe kansen, het opkomen voor de andere die zich op de één of de andere manier uitgesloten voelt, het zich verdraagzaam opstellen tegenover de andere die verschillend is (diversiteit), trouw blijven aan je engagementen (ook in moeilijke omstandigheden), weten wat kan en wat niet kan… dit zijn slechts een aantal waarden die in onze school meer dan theoretische begrippen zijn voor leerkrachten én kinderen. Respect is de rode draad doorheen onze visie!
Verbinding
De pijler verbinding binnen onze schoolvisie benadrukt dat we samen sterker staan en elkaar nodig hebben om te groeien. Het gaat om een gemeenschap waarin respect, samenwerking en wederzijds begrip centraal staan. Door verbinding te zoeken en te onderhouden, creëren we een veilige en stimulerende omgeving waarin iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Dit geldt niet alleen voor leerlingen, maar ook voor ouders, leerkrachten en de bredere schoolgemeenschap. Samen bouwen we aan een toekomst waarin iedereen zijn unieke talenten kan ontwikkelen en bijdragen aan het geheel.
Vertrouwen
Vertrouwen heeft een heel belangrijke economische en maatschappelijke impact. Door als leerkracht verbinding te zoeken bij de leerlingen, krijgen ze vertrouwen. Dit doen we door te vertrekken vanuit hun belevingswereld. Wat zijn hun interesses, welke hobby’s voeren ze uit, wat houdt hen bezig? Door deze vragen te stellen en er in een vertrouwde en veilige omgeving (positief leef- en leerklimaat) open met elkaar over in dialoog gaan, zorgt ook voor verbinding tussen de leerlingen onderling.
Welbevinden
We hebben als school de ambitie om te werken aan een positieve ingesteldheid bij elk kind. We gaanervan uit dat een kind pas kan leren als hij zich goed in zijn vel voelt. Naast het welbevinden trachten we de leerlingen ook een positief beeld te laten ontwikkelen over de anderen rondom hen. Kinderen laten ontdekken dat een groeimindset zorgt voor motivatie,doorzettingsvermogen en zin om te leren is één van onze doelen. Zich goed in zijn vel voelen kan alleen maar in een positieve en veilige omgeving, waardoor regels en afspraken een vaste waarde zijn binnen onze visie. Kinderen tasten hun grenzen af en dat is ok! Ze leren echter ook wat kan en niet kan...
Dialoog
(Parate) kennis, vaardigheden en attituden die we (aan)leren worden niet los gezien van de wereld waarin kinderen nu leven en evenmin los van de snel evoluerende wereld waarop we hen voorbereiden. Ons leer- en opvoedingsproces is erop gericht gezond-kritische kinderen met een open kijk op de wereld te vormen. Vanuit die eigen ervaringen stimuleren we onze leerlingen om in de huid van de ander te kruipen. Op die manier ontstaat een ervaringsgerichte dialoog. Er is veel ruimte voor elkaars ervaring, waardoor alle betrokken kinderen zich echt gezien en gehoord voelen.
Opvoedingsproject van de Scheppersscholen